maandag 5 augustus 2019

Mijn nieuwe levensstijl

Scrabble Pieces On A Plate

Vandaag is dan de dag dat ik echt fanatiek van start ga. Ik heb nogal wat zwangerschaps kilo's die ik er graag af wil hebben en zelf nog wat extra's. Hoe ik dat ga doen vertel ik in dit artikel. 


Tijdens en na mijn zwangerschap ben ik flink los gegaan met ongezonde dingen. Op dat moment denk je niet na dat het er ook allemaal weer af moet. Nu is moeten een groot woord, maar voor mij is het wel moeten. Ik voel me op dit moment niet gelukkig met mijn lijf en ook niet gezond in mijn lijf. Op dit moment is het body positivity een groot ding, maar ik kan mij op deze manier niet blij voelen in mijn lijf. En daar moeten we wat aan doen. Ik ben al blij als ik terug ben op het gewicht dat ik voor de zwangerschap had, mocht het iets meer worden dan is dat alleen maar positief. 

Ik weet van mezelf dat ik een platte buik nooit zal krijgen en misschien ook zelf niet zou willen krijgen, omdat dit niet past bij mijn lijf. In mijn tiener jaren ben ik wel heel dun geweest, maar dat buikje was er altijd wel. Dan moet ik hem echt snoeihard gaan trainen om een getraind buikspier buikje te hebben. Maar of ik daar nu heel veel zin in hebt. 

Hoe ga ik het aanpakken.. 
Voordat we op vakantie naar Frankrijk zijn gegaan ben ik begonnen met het minderen van de koolhydraten. Ik merkte dat het gewenste effect op mijn lijf geeft. Ik val daarmee heel rustig en langzaam af, wat voor mij een positief ding is. Want hoe langzamer de kilo's eraf gaan, hoe minder snel je ze er ook weer aankrijgt als je een keer uit de bocht vliegt. 

Belangrijk om te weten is dat als je koolhydraten gaat minder je ervan uit moet gaan dat dit je levensstijl is voor de rest van je leven. De één is daar uiteraard gevoeliger voor dan een ander. 
Er zijn twee benaming voor het minderen in koolhydraten. Je hebt koolhydraat beperkt, dan eet  je tot een maximum van 70 koolhydraten en je hebt koolhydraat arm dan eet je vaak toch een maximum van 25 koolhydraten. Je lichaam komt in dat geval in een ketose. 

Hoe het voor mij zal gaan durf ik niet te zeggen, 25 koolhydraten op een dag vind ik voor mezelf erg weinig. Maar kan niet uitsluiten dat er één dag tussen zal zitten met deze hoeveelheid koolhydraten.
Wat voor mij een groot leidraad is in dit hele verhaal, is dat ik elk item dat ik eet maar 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat. Zo kom je niet in en ketose, maar dat hoeft van mij ook absoluut niet. Het zal daarom van dag tot dag heel erg variëren hoeveel koolhydaten ik eet. 

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om te bewegen. Dit wil ik drie keer in de week gaan doen. Dit zal sowieso één keer in de week wandelen zijn en de andere twee zal wandelen of op de crosstrainer zijn. Dit is waar ik eerst mee begin en dan zie ik wel of ik tijd over hou om er meer tijd aan te besteden. Of dat dit voor mij eerst voldoende is. 

Mijn startgewicht is 83 kg. Mijn bmi is 26.8, wat lichtelijk overgewicht zou moeten zijn. Nou zo voel ik mij absoluut niet, dus daar kijk niet al te veel naar. Mijn eerste doel in om 72 kg te gaan wegen. Hoe lang ik hier over zal doen, zien wel allemaal wel. Ik wil het niet overhaasten en wil ook niet zoals ik eerder al zei heel snel afvallen. Maximaal een kilo per week is genoeg. 

Volgende week de eerste update, ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. 
Dan vertel ik ook wat meer over wat ik zoal eet, want dit artikel wordt anders veel te lang. 

Liefs, Daniëlle


Geen opmerkingen:

Een reactie posten